2015-01-20

Apologies for the silence.

Back at last, the old Swedish fibre cyber-spejs is up and running and I've probably got a dozen or so neighbours latched onto my connection since I traditionally managed to screw up the router settings and made it so you can connect to it without a password - I am working on it as I type (not really, but I am thinking of doing something about it).

This post is a sincere apology for the lack of replies on some of the older posts. Sorry.

Expect an update within the end of this week or earlier. I have been trying to sculpt an unarmoured Thranduil and am currently working on doing some models from the Hobbit-movies since GW never seemed interested in doing that.

All the best, Llama 2015.

Also, I have petted a llama! Pictures follow! I hadn't actually seen one of these majestic creatures in real life before that moment. That was an experience. Awesome creatures. They made silly little sounds as well...

6 kommentarer:

  1. Hurra, jag har saknat dig! Och kolla upp hur man ställer in inloggning, kryptering och MAC filtering ASAP, för att bjussa grannen på internet är en sak, att ge grannen chans att hacka din dator och förvara barnporr eller IS-propaganda på din hårddisk är nåt helt annat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! IS-propaganda och andra otrevligheter, det fixar jag själv på den här bloggen ;)

      Skämt åsido, du har helt rätt. Gällande MAC-filtrering så har jag läst lite på Flashback om det... Dessutom hittade jag på ett engelskt forum just sådana typer som sade "got me another computer to play with" - trodde inte det var så lätt att komma in på ens dator, men nu har jag ökat säkerheten och lösenskyddat router m m (hade faktiskt en okänd därpå, inte alldeles oväntat, men på bara tre, fyra dagar?! Kanske en roamande smartphone?, samt det där vanliga jiddret med separat konton för administrativa uppgifter, vilket är lite tjafsigt men det är väl tjafsigt att låsa dörren också varje gång man går och handlar? Fast det gör ju de flesta...

      Har till och med separata datorer för viktiga dokument m m - blev lite smånervig efter att ha läst på de där forumen...

      Kul att man var saknad förresten :D

      Radera
    2. Folk är inte medvetna om hur enkelt det är att komma åt deras information. Kika här:
      http://nyheter24.se/debatt/786990-ung-pirat-darfor-har-vi-massovervakat-folk-och-forsvars-konferens-i-salen

      Och det är folk som har uppdrag för Staten!
      "Du kallar det paranioa, jag kallar det säkerhetstänkande" som en gammal kollega sa.

      Radera
    3. Häpnadsväckande artikel. Det är ironiskt att nyheter24, som har en hel del otrevligheter under bältet, har publicerat den - inte för att jag kastar ut barnet med badvattnet, jag ville bara fördjupa det märkliga i dagens informationssamhälle/-krig.

      Piratpartiet har jag aldrig brytt mig särskilt mycket om, och i enlighet med mina egna traditioner har jag alltid, utan undantag, ignorerat Ung-versionerna av alla svenska partier, men här fick jag mig en rejäl näsknapp. Det dom gjorde var riktigt bra. Även om jag inte kan säga många onda ord om MSB (vilka omnämndes i artikeln) så var det tillfredsställande att läsa det lätt hotfulla i detta citat från UP:s talesman ("-person", på nyspråk):

      " [] ... om personen sedan dessutom ansluter till mail.myndighetX.se samt surfar på hemsidor om stad Y krymper snabbt antalet kandidater till några få möjliga."

      Sveriges djupa problem kan aldrig bli bättre av massövervakning. Och som individ vill jag varken att staten eller grannen sprättar upp mina brev och läser dem - för det är ju vad man faktiskt gör! Så, kudos till ung-versionen av Piratpartiet.

      Radera
  2. You petted a Lama! How cool is that!

    SvaraRadera
    Svar
    1. And I got a picture to prove it! It'll come up soon enough!

      Radera